Veterantrening Vikings 2019/2020

Veterantreningen starter opp uke 2! Vi kommer til å ha fokus på individuell utvikling, så ingen er for gode eller for dårlige til å delta! I år tilbyr vi to treninger i uken også. Dere kan velge mellom en eller to treninger i uken. 

2019-12-18
Ready

Vi fra Ready alpint synes at det er viktig at foreldrene, skientusiaster og tidligere alpinister har et tilbud, hvor dere kan forberede deres skikjøring, skiteknikk og ikke minst komme ut på ski!

Veterantreningen starter opp uke 2! Vi kommer til å ha fokus på individuell utvikling, så ingen er for gode eller for dårlige til å delta! Treningen vil foregå i Kleiva på mandager 19:30-21:30 og i Wyller onsdager 19-21. Vi vil kjøre Slalåm i Kleiva på mandager og Storslalåm på onsdager. Det vil være både frikjøring og portkjøring slik at alle får en god progresjon i løpet av sesongen. 

 

I fjor var det en fin gruppe på 20 løpere med ulikt nivå – og vi satser på at vi blir enda flere i år! 

For å melde seg på send en epost til sondre@ready.no

 

FØLG OSS PÅ FACEBOOK OGSÅ! https://www.facebook.com/veteranvikings/

Trener for gruppen vil være Sondre Wisted-Thu, tidligere aktiv alpinist og har vært trener i Ready i 8 år. 

 

Er du fortsatt usikker på om du skal være med? Er du en av de som tror at treningen på treningssenteret gir bedre effekt? Dette mener Lars Engebretsen (professor i idrettsmedisin), Per Haugen (universitetslektor ved NIH) og Erik Reid (doktorgrad i svingteknikk) om alpintrening:

«Jeg tror mange ser på alpinkjøring av mosjonister som «ikke-trening», men kjører du ti turer i alpinbakken, får du noe av den beste treningen du kan få. For å oppnå samme effekt trenger du flere timer i et innendørs treningssenter. Sunnhetseffekten for en gjennomsnittsperson er større i alpinbakken enn på et treningssenter blant annet fordi treningen i alpinbakken kombineres med frisk luft.» Lars Engebretsen

«Jeg hadde heller valgt tre dager i uken på alpinski enn tre dager på treningssenter fordi alpinbakken gir en mer allsidig og funksjonell stimulering av kroppen. For folk flest vil noen timer aktiv skikjøring gi minst like godt treningsutbytte som samme tid på helsestudio når det gjelder å være rustet for livets fysiske utfordringer. Idretten vår går ikke på en enkelt egenskap. I alpint er både styrke, koordinasjon, stabilitet og utholdenhet viktig.» Erik Reid

«Det er enkelt å bli støl av å ta situps eller bli sliten i et legextension-apparat, men treningseffektene av slike kunstige øvelser er snevre i forhold til livet folk lever. Belastningen du opplever i alpinbakken har mye større overføringsverdi til menneskers liv.» Per Haugen.

Vi sees i bakken!

Kalender

Oktober
MTOTFLS
2829301234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311